Clubwedstrijd regelement

Ieder jaar organiseren wij 8 clubwedstrijden die meetellen voor het clubkampioenschap. Bij deze wedstrijden zijn er een aantal spelregels waaraan iedere deelnemer zich dient te houden. Deze spelregels kunnen per wedstrijdklasse verschillen.

Klassen

Clubwedstrijden worden verreden in de volgende klassen:

  1. 2WD buggy
  2. 4WD buggy
  3. Short course 2WD
  4. Short course 4WD
  5. Truck 2WD
  6. Sportsman ( Max motorlimiet is 10.5 Turn, dus rond de 3500 KV )

In principe begint iedereen ongeacht het type auto in de Sportsman klasse, de wedstrijdleiding besluit over eventuele promotie naar een andere klasse.

Transponder

Om deel te kunnen nemen aan de wedstrijd en het resultaat van je race te kunnen bekijken is een transponder nodig. Iedere rijder wordt geacht deze in zijn/ haar auto te monteren. Binnen de club zijn er mogelijkheden om transponders voor een wedstrijd tegen betaling te kunnen lenen. Hiervan mag slechts een aantal maal gebruik gemaakt worden alvorens men verzocht wordt zelf een eigen transponder aan te schaffen.

Wedstrijddag:

Ruwweg bestaat een wedstrijddag uit:

  • Inschrijven vind plaats via www.myrcm.ch
  • Indien noodzakelijk: het plegen van onderhoud aan de baan
  • Trainen
  • 3 kwalificatieheats a 6 minuten
  • Lunchpauze met mogelijkheid tot trainen
  • 3 finale races a 6 minuten
  • Het opruimen

De kwalificatie- en finale sessies worden aangestuurd vanuit de wedstrijdleiding. Buiten deze sessies kan er op aangeven van de wedstrijdleiding ook vrij gereden worden. 

Bij het kwalificeren start iedereen op een ander moment volgens het zgn. staggered-start principe. De wedstrijdleiding zal aangeven op welk moment je weg mag rijden. Pas op het moment dat de tellus wordt gepasseerd gaat jou kwalificatieheat lopen.

Bij de finales start iedereen tegelijkertijd.

Beknopt tijdschema

  •  8:30 tot 9:10 – Inschrijving voor de wedstrijd
  • 9:15 Rijdersbriefing
  • 9:30 Kwalificatie 1
  • 10:30 Kwalificatie 2
  • 11:30 Kwalificatie 3
  • Pauze
  • 14:00 Finale 1
  • 15:00 Finale 2
  • 16:00 Finale 3
  • 17:00 Dagafsluiting

De genoemde tijden zijn de aanvangstijden. Wie zicht niet op tijd heeft ingeschreven voor de wedstrijd mag niet deelnemen.

Overigen

  1. De te gebruiken accu’s bestaan uit maximaal 6 cellen NiMH (7,2 volt) of 2 cellen lipo (7,4 volt).
  2. Tijdens de wedstrijden is het niet toegestaan de eventuele achteruit te gebruiken.
  3. Na het rijden wordt de auto op de daarvoor bestemde tafel onder de rijdersstelling geplaatst en wordt er meteen baangezet in de eerstvolgende heat. Baanzetten is verplicht!
  4. Tijdens het baanzetten is het zo dat rijdend verkeer voor gaat, ofwel, zet de omgevallen auto pas recht als je daarmee de overige auto’s niet hindert.
  5. Als je zelf niet kan baanzetten i.v.m. herstelwerkzaamheden bijvoorbeeld dien je zelf een vervanger te zoeken.
  6. De bandentype is vrij, ( bij Short Course, moeten de banden geheel binnen de body vallen, dus geen 1/8 banden )
  7. Motorkeuze is vrij (Sportsman , Max motorlimiet is 10.5 Turn, dus rond de 3500 KV )

Sancties op overtredingen en ongewenst gedrag

Wanneer de wedstrijdleiding overtredingen en/ of ongewenst gedrag ziet kan zij hiertegen optreden door middel van:

  1. een waarschuwing
  2. bij een tweede waarschuwing: een stop & go
  3. bij een derde waarschuwing:
  4. een tijdstraf over de beste tijd, of
  5. ontnemen van het beste resultaat
  6. diskwalificatie voor heat of wedstrijd
  7. uitsluiten van verdere deelname aan de wedstrijd

De beslissing van de wedstrijdleiding dient altijd te worden nageleefd en te worden gerespecteerd.

Ongewenst gedrag kan zowel op als buiten de baan plaatsvinden:

  1. Rammen/ beuken/ inrijden op/ afremmen door/ crushen van een andere deelnemer
  2. Schelden/ vloeken/ etc.
  3. Provoceren van andere clubleden
  4. Opzoeken van conflicten
  5. Stampen op de rijdersteling
  6. Weglopen van de rijderstelling tijdens de wedstrijd (ontnemen van het beste resultaat)
  7. Vroegtijdig verlaten van de baanzetpositie (directe diskwalificatie van de zojuist verreden heat)
  8. Te laat verschijnen op de baanzetpositie (directe diskwalificatie van de zojuist verreden heat)
  9. Niet actief baanzetten (waarschuwing -> diskwalificatie)
  10. Meenemen van de auto naar de pitstraat na afloop van de race (waarschuwing -> diskwalificatie)
  11. Al het verdere onredelijke wat hierboven nog niet is omschreven.

Einde van de (wedstrijd)dag

Voordat iedereen naar huis gaat worden de volgende zaken nog verwacht

  1. Onderhoud aan de baan (indien nodig)
  2. Opruimen van de tafels,en je vuil weggooien in de daarvoor bestaande vuilnisbakken.
  3. Afrekenen van de kantine

Ongeschreven regels (zeker niet onbelangrijk!)

  1. “Leven en laten leven”. Ofwel probeer het netjes te houden bij inhaalpogingen. Als het onverhoopt misgaat laat je opponent dan weer passeren en probeer het later nog eens.
  2. Zit er een snellere deelnemer achter je: Maak ruimte voor deze deelnemer en laat hem/ haar passeren. De wedstrijdleiding zal indien nodig hierbij assisteren.
  3. De wedstrijdleiding heeft altijd gelijk!!!!
  4. Alle rijders die deelnemen aan de wedstrijd blijven op de rijderstelling staan totdat de wedstrijd is afgelopen.

Clubkampioenschap

  • Er worden 8 wedstrijden georganiseerd waarvan er 6 meetellen voor het clubkampioenschap.
  • We rijden 3 kwalificaties waarvan het beste resultaat gebruikt word om de finale in te delen.
  • We rijden 3 finales waarvan de beste 2 resultaten meetellen voor het clubkampioenschap.
  • In totaal kan je dus16 resultaten behalen waarvan de beste 12 meetellen.

Baanzetten

de 8 geboden:

  • Baanzetters dragen een felgekleurd hesje
  • Baanzetters eten, drinken, roken, fotograferen, telefoneren niet tijdens het baanzetten
  • Baanzetters hebben een actieve houding
  • Baanzetters houden het wedstrijdverloop in de gaten
  • Baanzetters letten op de voorbij rijdende auto’s binnen hun baanzetgebied (en dus niet alleen de kop van het veld)
  • Baanzetten doen we direct na de race
  • Baanzetten doen we voor elkaar en met elkaar
  • Lees het volgende artikel: KLIK

Last but not least,  maak er een gezellige dag van voor iedereen!!

Je zou het na al het bovenstaande bijna vergeten 🙂

Thema door Anders Norén